Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τη Γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τη Γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση

Αν οι… καούρες και οι ξινίλες έχουν αρχίσει να γίνονται κομμάτι της καθημερινότητάς σας, τότε είναι αυξημένες οι πιθανότητες να πάσχετε από Γαστροοισοφαγική Παλινδρόμηση. Μια από τις πιο συνηθισμένες παθήσεις του καιρού μας, που όμως, με την κατάλληλη αγωγή και βοήθεια από έμπειρο γαστρεντερολόγο, μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά.

Η νόσος Γαστροοισοφαγική Παλινδρόμηση είναι μια κατάσταση κατά την οποία το γαστρικό περιεχόμενο (τροφές και γαστρικό οξύ), επιστρέφει στον οισοφάγο, με συνέπεια τον ερεθισμό του βλεννογόνου του και την πρόκληση πλήθους ενοχλητικών και δυσάρεστων συμπτωμάτων, όπως βήχα, βραχνάδα, κάψιμο χαμηλά στο θώρακα, δυσκολία στην κατάποση, δυσπεψία και έμετο, αλλά και χρόνια ιγμορίτιδα, άσθμα και διάφορες λοιμώξεις του αναπνευστικού.

Αιτίες

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν σε γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, με πιο συχνή αιτία την υπεροξύτητα, δηλαδή την υπερβολική παραγωγή υδροχλωρικού οξέος, στο στομάχι.

Το έντονο στρες που διακρίνει τον σύγχρονο τρόπο ζωής, καθώς επίσης και η κακή διατροφή, συμβάλλουν καταλυτικά στην εμφάνιση της νόσου και επιτείνουν τα συμπτώματά της.

Ορισμένες τροφές, όπως τα τηγανητά και λιπαρά φαγητά, τα καρυκεύματα, η σοκολάτα, τα αναψυκτικά, ο καφές, το αλκοόλ, οι όξινοι χυμοί όπως αυτός του πορτοκαλιού, καθώς επίσης και ορισμένες ουσίες όπως η νικοτίνη, με τον καιρό εξασθενούν τον κατώτερο σφιγκτήρα του οισοφάγου και έτσι διευκολύνουν την παλινδρόμηση των γαστρικών οξέων.

Επίσης, άλλες αιτίες νόσου Γαστροοισοφαγικής Παλινδρόμησης είναι η εγκυμοσύνη και η παχυσαρκία, λόγω αύξησης της ενδοκοιλιακής πίεσης, διάφορες παθήσεις όπως σκληρόδερμα, πυλωρική στένωση και συγκεκριμένες αναπνευστικές ή συστημικές (π.χ. κολλαγόνωση) νόσοι.

Συχνά η χρήση φαρμάκων, όπως αντιχολινεργικά, β-αποκλειστές, βρογχοδιασταλτικά, αντικαταθλιπτικά και άλλα, ενδέχεται να προκαλέσουν ή να πυροδοτήσουν τη νόσο.

Επιπλοκές

Αν αμεληθεί και δεν αντιμετωπιστεί εγκαίρως, η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση μπορεί να προκαλέσει πλήθος επιπλοκών, ορισμένες εκ των οποίων είναι αρκετά επικίνδυνες για την υγεία.

Η χρόνια ροή των γαστρικών οξέων στον οισοφάγο μπορεί να οδηγήσει σε οισοφαγίτιδα, και στένωση του οισοφάγου, χρόνιες αιμορραγίες στην περιοχή, διαφραγματοκήλη και λαρυγγίτιδα, ή ακόμα και σε καρκίνο του οισοφάγου.

Αντιμετώπιση

Η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση είναι μια χρόνια πάθηση, που όμως τα συμπτώματά της είναι αναστρέψιμα εφόσον χορηγηθεί η κατάλληλη αγωγή από ειδικό γαστρεντερολόγο.

Όπως και σε πληθώρα άλλων ασθενειών, η έγκαιρη διάγνωση είναι σημαντικός παράγοντας για την πορεία της νόσου, τον έλεγχο καθώς και την ίασή της.

Η αντιμετώπισή της γίνεται μέσα από ένα συνδυασμό αλλαγών στον τρόπο ζωής, όπως η απώλεια βάρους, η αποφυγή του στρες, του καπνίσματος και των τροφών που επιδεινώνουν την παλινδρόμηση, καθώς και μέσω χορήγησης ειδικών φαρμάκων που εξουδετερώνουν τα οξέα του στομάχου.

Βεβαίως σε περιπτώσεις όπου παρά την αλλαγή του τρόπου ζωής, των συνηθειών και την φαρμακευτική αγωγή τα συμπτώματα δεν υποχωρούν, ενδείκνυται χειρουργική θεραπεία.

Σε αυτό το πλαίσιο, κομβικό ρόλο παίζει η παρακολούθηση του ασθενούς από ειδικό γαστρεντερολόγο. Το Γαστρεντερολογικό τμήμα της Μονάδας Ημερήσιας Νοσηλείας YODA, διαθέτει γιατρούς με μεγάλη εξειδίκευση και εμπειρία στον έλεγχο και στην αντιμετώπιση και του πλέον σύνθετου περιστατικού γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης.

Το Γαστρεντερολογικό τμήμα της Μονάδας Ημερήσιας Νοσηλείας YODA, είναι άρτια εξοπλισμένο για να υποδεχθεί τον ασθενή και να του παράσχει δίχως την παραμικρή ταλαιπωρία τόσο τη διάγνωση όσο και την αγωγή που απαιτείται για την αντιμετώπιση της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης.

BOX
10 Συμβουλές για να αντιμετωπίσετε τη Γαστροοισοφαγική Παλινδρόμηση

  • Ακολουθήστε συγκεκριμένο διαιτολόγιο, αποφεύγοντας τροφές που γνωρίζετε ότι σας προκαλούν καύσο.
  • Αποφύγετε την κατάκλιση ή την άσκηση μετά το φαγητό.
  • Πηγαίνετε στο κρεβάτι αφού έχουν περάσει 3 ώρες από τη στιγμή που τελειώσατε το φαγητό σας.
  • Προσπαθήστε να τρώτε πολλά και μικρά γεύματα.
  • Ελέγχετε το βάρος σας.
  • Αποφύγετε το κάπνισμα.
  • Αποφύγετε το αλκοόλ.
  • Μη φοράτε ρούχα ή ζώνες που σφίγγουν τη μέση σας.
  • Αποφύγετε όσο μπορείτε καταστάσεις έντονου στρες ή αγωνίας.
  • Υιοθετήστε μια θέση σώματος όταν κοιμάστε, που να επιτρέπει στο κεφάλι να είναι 10 – 12 εκ. ψηλότερα από τα πόδια.

No comments yet.

Leave a comment

Your email address will not be published.